آبشار شوی

آبشار شوی

معمولا نام آبشار و جاذبه های طبیعی این چنینی را که میشنویم شمال کشور و شهر های سرسبز آن به ذهنمان می آید . اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از زیباترین آبشارهای ایران در جنوب غربی کشور و استان خوزستان واقع شده . این آبشار در جذب گردشگر نقش به سزایی داشته و سالانه طبیعت دوستانی برای بازدید از آن به این منطقه سفر میکنند . ما در مطلب زیبا ترین آبشار های ایران در مجله گردشگری بلیط اینجا به طور خلاصه چندتایی از این جاذبه ی طبیعی کشورمان را که تعداد آن ها در سراسر کشور کم هم نیست بررسی کردیم . در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی به معرفی آبشار شوی بپردازیم .

آبشار شوی کجاست ؟

این آبشار از جاذبه های اطراف شهر دزفول در شمال استان خوزستان است که در مرز بین این استان و استان لرستان واقع شده . فاصله دقیق آن با شهر دزفول ۱۰۰ کیلومتر است .در واقع روستایی به همبن نام در این نزدیکی این آبشار زیبا و دیدنی است . اطراف آبشار شوی را کوه های زاگرس فراگرفته است .

 

 معرفی آبشار شوی

شاید عجیب به نظر برسد اما شوی بزرگترین آبشار خاورمیانه است و به نیاگارای ایران شهرت دارد . این جاذبه ی طبیعی در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور ثبت شد . در واقع دره ای بین دوکوه چورویک و سالن قرار دارد که این آبشار را در دل خود جای داده است . اطراف آبشار شوی پر است از درختان بلوط و بادام   بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا و کیکم . در زیر آبشار و روی دیواره‌های آن نیز انواع گیاهان آب‌دوست روییده‌اند.

ارتفاع آبشار شوی ۴۵۰ متر از سطح دریاست و بلندی خود آبشار  نیز به ۱۰۰ متر میرسد . همچنین داشتن عرضی به امتداد ۷۰ متر باعث شده یکی بزرگترین آبشار های ایران به شمار رود .

آبشار شوی از دل کوه چورویک به پایین و میریزد و تا کف رودخانه جریان پیدا میکند . حجم آب آن در فصل های مختلف سال و بسته به میزان بارندگی متفاوت است اما قائدتا در فصل بهار به حداکثر میزان خود میرسد .

 

در خروجی آبشار و دامنه ی کوه ،غاری به چشم میخورد که طول آن نامعلوم است و گویا بر اساس گفته محلی ها چند کیلومتری امتداد دارد .البته ذکر این نکته ضروری است رفتن به داخل این غار بدون داشتن مهارت و تجهیزات لازم کار درست و عاقلانه ای به نظر نمیرسد .

از نظر زیستگاه جانوری نیز این منطقه محل اصلی زندگی سمندر امپراطور است که متاسفانه این گونه مهم در خطر انقراض قرار دارد . حیوانات دیگری از جمله کل، بز، خارپشت، دُراج، روباه و … نیز در این منطقه زندگی میکنند .

 

روستای شور

 

روستایی که در فاصله اندکی با  آبشار شوی قرار دارد ، منطقه ای سرسبز و باصفاست  و برای رسیدن به آبشار باید از آن گذر کنید . البته اگر از ایستگاه تله زنگ به‌سمت آبشار پیش بروید این توفیق اجباری نصیبتان میشود و میتواید در این روستای خوش آب‌وهوا به استراحت و گردش بپردازید.

همچنین اگر اهل کوه نوردی هستید روستای شور محل عبور کوه نوردان برای رسیدن به قله سالن کوه نیز میباشد . مانند همه ی روستا های باصفای کشورمان این منطقه نیز میزبان امام زاده ای به نام امام‌زاده پیرچل که یکی از دیدنی‌های آن  محسوب میشود. این امام زاده با گنبدی سبز رنگ و کوچک در میان درختان سبز نخل خودنمایی می‌کند .

 

مسیر پیاده روی آبشار شور

اینجا همان جاییست که باید بگوییم (هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد) ! برای رسیدن به آبشار باشکوه شوی راه آسان و راحتی پیش رویتان نیست .  چراکه بعد از رسیدن به ایستگاه تله زنگ باید چیزی حدود ۴ ۵ ساعت پیاده روی کنید . فقط سه ساعت طول میکشد که از ایستگاه به روستای شور برسید و از آنجا هم دوساعتی تا خود آبشار راه دارد . آن هم نه در یک مسیر هموار بلکه در یک راه پر فراز و نشیب و کمی تا قسمتی دشوار . بنابراین اگر میخواهید گرما هوای این منطقه شما را در این پیاده روی طولانی کلافه نکند یکی دو ساعتی قبل از طلوع آفتاب راه بیافتید و به سمت ابشار روانه شوید . شاید در طی را شاهد عبور قطار از ایستگاه تله زنگ باشید بنابراین توصیه میکنیم از داخل تونل عبور نکنید .

 

در این پیاده روی دو مسیر انتخابی دارید که با بررسی آن ها میتوانید مسیری که دوست دارید را انتخاب کنید .

مسیر اول

اگر دوست دارید در آب رودخانه قدم بزنید و از خیس شدن ابایی ندارید این مسیر را انتخاب کنید .اما به یاد داشته باشد در فصول پر آب حجم این آب انقدر زیاد است که باید در آن شنا کنید تا بتوانید مسیر را طی کنید . با نزدیک شدن به تنگه حجم آب بیشتر هم میشود و عبور از آن کار چندان آسانی نیست و خطراتی در پی دارد . البته بخشی از کوه را سیم بکسل بسته اند تا به کمک آن بتوانید راحت تر از این قسمت عبور کنید .از اینجا تا خود آبشار باید یک ساعت و نیم راه بروید تا به پای آبشار برسید . نکته مهم دیگر اینکه اگر هوا تاریک شد و به شب خوردید صبور باشد . شب را در روستا بخوابید و صبح به مسیرتان ادامه دهید .

مسیر دوم

مسیر دوم برای علاقه مندان به کوهنوردی مناسب و محبوب است . به این صورت که با رسیدن به روستای شور به جای رود خانه از کوه صعود کنید . اگرچه در این مسیر ممکن است کمی راهتان دورتر شود اما گذر از آن راحت تر و کم خطر تر از مسیر رودخانه است . در این کوهنوردی میتوانید گله ی حیواناتی که عشایر به این ور آن ور میبرند را از نزدیک تماشا کنید .

 

بهترین زمان بازدید

همان طور که میدانید استان خوزستان جزو مناطق گرم و شرجی کشورمان به شمار میرود . پس با توجه به آب و هوا و مسیر پیاده روی طولانی که برای رسیدن به آبشار باید طی کنید اواخر زمستان و اوایل بهار زمان مطلوب و مناسب است . یعنی از اواخر اسفند و بهار و به‌ ویژه نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ماه .در  این محدوده زمانی هوای منطقه خنک و بسیار باطراوت است و اطراف آبشار را طبیعتی سرسبز و باصفا فرا گرفته . همچنین هجم آب این آبشار در این زمان به حداکثر خود میرسد و آن را تماشایی تر میکند .

تابستان ها علاوه بر گرمای شدید، حشرات زیادی که در این منطقه هستند لذت پیاده روی و تماشای مناظر را برایتان کم میکنند .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها